فراخوان مسابقه کتابخوانی به مناسبت روز مهندسی

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم همانند سالهای گذشته مسابقه کتابخوانی به مناسبت مبعث پیامبر اسلام و پنجم اسفندماه روز مهندسی با محوریت کتاب درسنامه اخلاق مهندسی برگزار می نماید.

این مسابقه ویژه اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم می باشد.

مهلت شرکت در این مسابقه کتابخوانی تا 28 اسفندماه 1400می باشد

سوالات به صورت تستی و برگرفته از کتاب درسنامه اخلاق مهندسی (فصل های یک ، دو و شش) که در ذیل قابل دریافت بوده می باشد.

فصل یک

فصل دو

فصل ششم

اعضای محترمی که به تعداد 16 سوال از 20 سوال این مسابقه پاسخ صحیح دهند حدنصاب قبولی را کسب خواهند نمود.

به 20 نفر از برگزیدگان کارت هدیه 200 هزار تومانی اهدا می گردد.( در صورتی که تعداد قبول شدگان بیش از20 نفر باشد قرعه کشی صورت خواهد گرفت.

مهلت شرکت به پایان رسیده است

در مود کتاب درسنامه اخلاق مهندسی بیشتر بخوانید.

در سده­های اخیر رشد تکنولوژی و توسعه فعالیت­های مهندسی، رفاه و آسایش قابل توجهی برای بشر به­همراه داشته؛ با این وجود، مشکلات و معضلات زیادی را هم به­دنبال آورده است. به عقیده عده­ای از اندیشمندان، بسیاری از این مشکلات به ماهیت تکنولوژی تولید شده توسط انسان مدرن بر می­گردد. اما آن­چه همگان بر آن اتفاق دارند این واقعیت است که بسیاری از آسیب­های رایج در فعالیت­های مهندسی و رشد تکنولوژی به­خاطر تصمیم­گیرهای نادرستی است که در سطوح مختلف مهندسی در فعالیت­های حرفه­­ای صورت می­پذیرد.

فروریختن پل بزرگ آی35 دبلیو بر روی رودخانه می­سی­سی­­پی در 2007، حادثه دروازه قرآن شیراز به­دنبال سیل 1398، خسارات ناشی از زلزله 1396 در مجتمع­های مسکونی کرمانشاه و گرم شدن کره زمین به­خاطر افزایش گازهای گلخانه­ای توسط کشورهای صنعتی، نمونه­هائی از صدها چالشی است که فعالیت­های مهندسی در بروز آن­ها دخالت داشته­اند. اکنون این سئوال مطرح است که آیا نمی­توان از تکرار این­گونه حوادث جلوگیری کرد و چالش­ها را به حداقل ممکن رساند؟ عوامل متعددی در ایجاد و استمرار این چالش­ها و یا جلوگیری از آن­ها تأثیرگذارند که رفتار و تصمیم­گیری­های مهندسی از جمله آن­هاست. 

در چند دهه اخیر، دانش اخلاق مهندسی برای ارتقاء رفتار حرفه­ای مهندسان به­شیوه کاربردی شکل گرفته و در کشورهای زیادی رواج یافته است. توسعه اخلاق مهندسی در ایران اسلامی در صورتی کارآمد خواهد بود که متناسب با فرهنگ و ارزش­های اسلامی و با توجه به ظرفیت­های مهندسی کشور دنبال گردد. اکنون منابع اخلاق مهندسی موجود در کشور بسیار محدود و آن­هم بیشتر ترجمه­ای و غیر بومی است. یکی از مزایای این کتاب آن است که در تدوین آن جمعی از اندیش­وران اخلاق و مهندسی ضمن بهره­گیری از برخی تجربیات جهانی، ملاحظات فرهنگی و بومی کشور را مورد توجه قرار داده و با رویکرد کاربردی و انجام کار گروهی و تبادل نظر برای تولید محتوا، و بازبینی مستمر توسط سرپرست علمی گروه نویسندگان حجت الاسلام و المسلمین مهندس حمیدرضا جوان آن­را تدوین نموده­اند.

از مزایای دیگر این کتاب که با مشارکت نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و حمایت معنوی دانشگاه معارف تهیه شده، آن است که به شیوه کتاب درسی و برای ارائه در دوره­های آموزشی دانشکده­های فنی مهندسی و همچنین نهادها و سازمان­های مهندسی کشور تدوین شده است. تألیف این کتاب تنها نخستین گام در جهت بومی­سازی اخلاق مهندسی در کشور است و نیازمند گام­های بعدی می­باشد که به همت صاحب­نظران صورت خواهد پذیرفت. نویسندگان کتاب با اشتیاق، پذیرای پیشنهادها و انتقادهای سازنده برای ترتیب اثر در چاپ­های بعدی می­باشند.

کد خبر 763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =