احکام اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در نخستین جلسه شورای مرکزی دوره دهم توسط فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به اعضا اهدا شد.
گفتنی است، پس از معرفی ۶۴ نفر از افراد دارای بیشترین رأی در هفت رشته اصلی مهندسی ساختمان و بر اساس ماده ۱۰۸ آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اسامی منتخبین به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد.
با در نظر گرفتن دو اصل مهم؛ اهمیت رأی هیأت عمومی در هر رشته و لزوم حضور نمایندگانی از همه استانها برای تحقق عدالت صنفی و ایجاد توازن کشوری، در نهایت وزیر راه و شهرسازی ۲۵ نفر بهعنوان اعضای اصلی و ۷ نفر را بهعنوان اعضای علیالبدل شورای مرکزی انتخاب و احکام آنها را صادر کرد.
این ترکیب شامل رشته عمران: ۱۰ عضو اصلی و یک عضو علیالبدل، رشتههای نقشهبرداری، ترافیک و شهرسازی: هر کدام یک عضو اصلی و یک عضو علیالبدل، رشتههای تأسیسات مکانیکی و برقی: هرکدام ۳ عضو اصلی و یک عضو علیالبدل، رشته معماری: ۶ عضو اصلی و یک عضو علیالبدل است.
وزیر راه و شهرسازی:من به رای انتخابات نظام مهندسی احترام گذاشتم
در این مراسم فرزانه صادق اظهار کرد: آغاز کارم در وزارت راه با چالش نظام مهندسی همراه بود، آگاهانه انتخاب کردم که پای انتخاب و اختیار بایستیم.
به گفته وی همان ابتدا پیامهایی دریافت کردم مبنی بر اینکه که نحوه انتخابات در آن زمان عادلانه نبوده و شفافیت نداشته است.
صادق گفت: از حراست خواستم ورود کند که با بررسی انجام شده، اعلام شد تایید صلاحیتها دچار اشکالاتی هست، بنابراین خواستیم زمان انتخابات را به تعویق بیندازیم و ثبت نام جدید هم داشته باشیم که به چالشهایی با کمیسیون عمران مجلس منجر و چالشهایی ایجاد شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی میگفتند شما کاری کردید که طیف خاصی وارد نظام مهندسی شود در حالی که من به اعتراضات نسبت به صلاحیتها توجه داشتم حتی نمیدانستیم کی قصد دارد ثبتنام کند؛ همه طیفها در ثبتنام مجدد شرکت کردند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در آذرماه با بیشترین رای نمایندگان مجلس وارد وزارت راه و شهرسازی شدم، ۳ ماه برای رفع شائبه با دیوان عدالت اداری همکاری کردیم، آنها ورود کردند و بر کار ما صحه گذاشتند.
وی افزود: مشارکت ۹۸ درصدی در انتخابات نظام مهندسی عدد معناداریست و همه باید قدر این مشارکت را بدانند، مسوولیت ما و شما در قبال جامعه مظلوم نطام مهندسی سنگین است.
صادق تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی مستقل است و وزارت راه هیچ دخالتی نخواهد داشت، من به رای شما نهایت احترام گذاشتم، کسب رضایت ۱۰۰ درصدی همه امکانپذیر نبود چون مهم بود اولا به رایها احترام بگذاریم، دوما عدالت منطقهای در کل کشور وجود داشته باشد و استانها نماینده اصلی یا علیالبدل داشته باشند. در کوتاهترین زمان به دلیل شفافیت شاخصهها، کار انجام شد؛ اما من و وزارت راه مطالبه گری زیادی خواهیم داشت.
وی گفت: رانت زمین و سوداگری در حوزه زمین از مهمترین موضوعات است، سازمان نظام مهندسی نماینده مهندسانی هست که آمدهاند تا کیفیت محیط زیست بهتری برای مردم رقم بزنند.اما در این مدت مسوولیتم در موضوع کمیسیون ماده ۵ ندیدم نظام مهندسی ورود کند.
صادق اظهار کرد: باید پذیریم از زمانی که مقررات ملی ساختمان رخ داده، تخریبها در زلزلهها به شکل چشمگیری تفاوت داشت و این هنر نظام مهندسی است.
به گفته وی، رونق ساخت و ساز باید بازنگری اساسی شود، نوع خدمات مهندسی در نظام مهندسی باید بازنگری شود، وزارت راه هم در این حوزه وظیفه دارد چون اعتلای کیفیت ساخت و ساز از وظایف وزارت راه است.
وی تصریح کرد: به تقویت اعتماد به جامعه مهندسی معتقدیم، مطالبه گری هم خواهیم داشت، سازمان نظام مهندسی کشور با وزارت راه و استانها با اداراتکل استانی باید ارتباطات مستمر داشته باشند.
نظر شما