هیات مدیره نظام مهندسی قم با مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان دیدار و گفتگو کردند

اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با آقای صادقی مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان دیدار و گفتگو کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با تقدیر از تلاش های مهندسان در عرصه عمران و ساخت و ساز کشور و استان اظهار داشت: در دوره جدید دیدگاه ما حمایت از جامعه مهندسین استان است و در این زمینه امیدواریم همکاری های خوبی بین اداره کل راه وشهرسازی  و سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشیم.

صادقی ابراز داشت: متاسفانه هم اکنون تعداد قابل توجهی از ساختمان های مسکونی در استان به دلایل مختلفی از جمله تخلفات ساختمانی فاقد پایان کار هستند و این امر سبب بروز برخی از حوادث خواهد شد که می بایست برای این مسئله چاره ای اندیشید.

در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک اقدامات خوبی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم صورت گرفته است

وی گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک اقدامات خوبی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم صورت گرفته و همکاری های خوبی در این زمینه بین راه وشهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی شاهد بوده و هستیم که این امر در نهایت موجب تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از تخلفات احتمالی خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش می شود از ظرفیت مهندسان استان که توانایی های بالایی نیز دارند در پروژه های استان استفاده و حداکثر بهره برداری صورت گیرد. 

صادقی در خصوص موضوع تعارض منافع نیز بیان داشت: اصل موضوع رعایت تعارض منافع خوب است اما باید به ابعاد دیگر آن نیز توجه شود تا شاهد بروز مشکلات جدید نباشیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم  همچنین عنوان داشت: در برخی از مناطق قم که بافت تاریخی به شمار می رود ضمن تاکید بر حفظ هویت و تاریخ شهر، اما آنجا که برای مردم نارضایتی ایجاد کرده و مانع از بازسازی و نوسازی می شود باید ورود کرد و به نظر می رسد این مسئله می بایست مورد بازنگری قرار گیرد.

وی بر همکاری های متقابل سازمان نظام مهندسی با اداره کل راه و شهرسازی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید و پیشنهاد کرد تا کارگروه مشترکی برای پیشبرد برنامه های این پروژه در کمترین زمان ممکن تشکیل شود.

مهندس مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در دیدار اعضای هیات مدیره با آقای صادقی مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: این سازمان حدود 5 هزار و 500 نفر عضو دارد و جز استانهایی هستیم که در تمامی رشته های هفتگانه مهندسی از جمله عمران، معماری، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک  و نقشه برداری مهندس و ارائه خدمات به مردم داریم.

مقومی، عنوان کرد: یکی از اولویت های سازمان در سال های اخیر گسترش خدمات الکترونیکی بوده که این امر با شیوع ویروس کرونا و محدودیت ترددها به منظور جلوگیری از انتقال این ویروس تسریع شده و هم اکنون بسیاری از فرآیندها از جمله ارائه گزارش های مرحله ای مهندسان ناظر، صدور دستور نقشه و کنترل نقشه ها به صورت الکترونیکی صورت می گیرد که این امر در کاهش زمان فرآیند و کنترل نقشه ها موثر بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم مجری ذیصلاح در ساخت وسازها را موضوع مهمی برشمرد و افزود: خوشبختانه در استان در زمینه اجرا؛ ظرفیت های خوبی داریم و در سالهای اخیر نیز بحث مجریان ذیصلاح که همان سازندگان دارای صلاحیت می باشند، در بخش اسکلت ساختمان های پنج سقف به بالا الزامی بوده و برنامه ریزی  صورت گرفته تا این موضوع برای همه گروه های ساختمانی و برای کل ساختمان اعمال شود.

موضوع مجری ذیصلاح یکی از راهکارهای موثر در زمینه افزایش کیفیت ساختمان ها است

مقومی با بیان اینکه موضوع مجری ذیصلاح یکی از راهکارهای موثر در زمینه افزایش کیفیت ساختمان ها است، افزود: تلاش شده تا این موضوع در استان به صورت گام به گام و مرحله ای اجرا شود و معتقدیم نباید بحث مجری ذیصلاح به صورت صوری و غیرواقعی باشد که در این زمینه در صورت مشاهده تخلفات، با آن برخورد شده و می شود.

وی گفت: در بحث تعرفه های خدمات مهندسی از سال 94، روند منظمی شکل گرفته و مباحث کارشناسی پس از تصویب در هیات مدیره سازمان از 15 بهمن هر سال آغاز و در نهایت تا پایان سال تعرفه های سال بعد در کمیته چهارنفره استان مشخص و نهایی می شد که امیدواریم در دوره جدید نیز این روند ادامه یابد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: مهندسان امروز از لحاظ معیشتی با مشکلاتی مواجه هستند و انتظار می رود گام هایی در مسیر واقعی سازی تعرفه خدمات مهندسی در تمامی رشته های  برداشته شود. 

مقومی با اشاره به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به نظر می رسد این طرح نیازمند بازنگری جدی است  که در این زمینه پیشنهادهایی آماده شده و ارائه خواهد شد.

سازمان آمادگی کامل برای ارائه خدمات در بخش های طراحی؛ اجرا و نظارت پروژه های نهضت ملی مسکن را دارد

وی در خصوص بخشنامه صدور پروانه موقت برای پروژه های نهضت ملی مسکن ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم آمادگی کامل برای ارائه خدمات در بخش های طراحی؛ اجرا و نظارت پروژه های نهضت ملی مسکن را دارد، اما معتقدیم صدور پروانه موقت در حالی که ظرفیت بومی در استان وجود دارد، به توانمندی های مهندسی و کیفیت ارائه خدمات در استان آسیب می زند و انتظار می رود قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جهت استفاده حداکثری از توانمندی داخل استان، همچنین حذف دلالان و مشاوران غیربومی به صورت کامل اجرایی شود که در این زمینه هم نظرات کارشناسی ارائه خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: امیدواریم با توجه به تفاهمنامه ای که بین سازمان و اداره کل راه و شهرسازی در خصوص نهضت ملی مسکن منعقد شده برای خانه دار شدن مهندسان فاقد مسکن و دارای شرایط، تسهیلات لازم پیش بینی گردد.

کد خبر 750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =