مانور زلزله از سوی سازمان در مدرسه سمیه قم برگزار شد

 مانور زلزله با هدف کاهش خطرات ناشی از زمین لرزه، تلفات انسانی و آشنایی دانش آموزان با چگونگی مقابله با خطرات با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان قم از سوی سازمان در مدرسه دخترانه سمیه قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  در جمع دانش آموزان  مدرسه دخترانه سمیه اظهار داشت: موضوع ایمنی و استحکام ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله که کشور ما با خطرات وقوع آن هر از چندگاهی مواجه است ؛ بسیار مهم بوده که در این زمینه در دهه اخیر فرهنگ سازی خوبی صورت گرفته و کاهش تلفات جانی و مالی در زلزله هایی که در سالهای اخیر رخ داده،  نشان از همین امر دارد ، هر چند که از دست دادن یک نفر از هموطنانمان نیز در چنین حوادثی زیاد است.

مقومی ابراز داشت: مقررات ملی ساختمان مجموعه قوانین لازم‌الاجرایی است که رعایت آن در ساخت و ساز می‌تواند به تأمین ایمنی و آسایش ساکنان آنها منجر شود که اراده و فرهنگ احداث ساختمان مطلوب از سوی شهروندان و سازندگان که سالیانه رقم های سنگینی را به عنوان سرمایه ملی در ساخت و ساز هزینه می کنند در این خصوص بسیار حایز اهمیت است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به اهمیت موضوع سازندگان دارای صلاحیت  اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که در صورت رعایت و اجرایی شدن آن ساخت و سازها در کشور از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود ؛ موضوع الزامی شدن سازندگان دارای صلاحیت است چرا که در صورت بروز مشکلی برای بنای احداث شده ، سازنده ان مشخص بوده و می بایست پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی گفت: یکی از عوامل موثر در ایمنی ساختمان و کیفیت آن ، مصالح ساختمانی استاندار است  که سازندگان باید تلاش کنند تا از مصالح استاندارد در احداث بنا استفاده کنند تا در زمان وقوع زلزله شاهد کمترین خسارت مالی و جانی باشیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: فرهنگ سازی در زمینه ساخت خانه های اصولی و مقاوم در برابر زلزله بسیار مهم است که دانش آموزان  در این زمینه می توانند نقش آفرین باشند و این موضوع مهم را از خانواده ها مطالبه کنند.

مهندس روح الله امرالهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در این مراسم اظهار داشت: از آنجا که کشور ما در منطقه زلزله خیز قرار داد می بایست آحاد جامعه نسبت به اهمیت موضوع زلزله و تبعات ناشی از آن آگاهی لازم را داشته باشند که در این راستا دانش اموزان می توانند نقش موثری در انتقال آموزش هایی که در این زمینه می بیننند به خانواده های خود داشته باشند.

وی گفت: وقوع زلزله هرچند وقت یکبار در کشور ما اجتناب ناپذیر است و در سالهای اخیر نیز موارد متعددی از وقوع زلزله را در شهرهای مختلف کشور سراغ داشته ایم؛ از این رو می بایست به امر ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان در راستای کاهش آسیب های جانی و مالی توجه لازم صورت گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ابراز داشت: احداث ساختمان ها باید به گونه ای باشد که کمترین خسارت در زمان وقوع زلزله و بلایای طبیعی را به دنبال داشته باشد؛ از این رو ضرورت دارد به جای سرمایه گذاری بر روی ظاهر و دکوراسیون داخلی خانه، به موضوع مقام سازی و استاندارد بود ساختمان ها توجه کرد که در این صورت کمترین خسارت را خواهیم داشت.

وی با تقدیر از برگزاری مانور زلزله از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و مسئولان مدرسه دخترانه سمیه بیان داشت: نظام مهندسی قم در سالهای اخیر به امر فرهنگ سازی در زمینه احداث ساختمان ها با رعایت مقررات ملی ساختمان اهتمام داشته است و برگزاری چنین مانورهایی می تواند دانش اموزان را با موضوع زلزله و پیامدهای آن و همچنین اهمیت ساخت مهندسی بناها آشنا کند و آنان نیز وظیفه دارند این مباحث را با خانواده های خود در میان گذاشته و از آنان مطالبه کنند.

 در این مانور دانش آموزان با آموزش هایی از جمله نحوه صحیح پناهگیری، خروج ایمن، انتقال مصدومان و نقاط ایمن مدارس آشنا شدند.

کد خبر 715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =