رسیدگی به تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ از مرحله فونداسیون صورت گیرد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: پیشنهاد می شود رسیدگی به تخلفات در کمیسیون های ماده ۱۰۰ در فونداسیون یا حداکثر در مرحله سقف اول صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، مهندس امین مقومی در جلسه شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: حجم ساختمان های بدون پایانکار در استان قم زیاد است که این موضوع نیازمند یک کار مضاعف و جهادی است و پیشنهاد می شود این اقدام از منطقه پردیسان آغاز شود چرا که این مسئله آسیب هایی برای ساکنان و مدیریت شهری به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی اختمان استان قم عنوان داشت: با وجود ابلاغ مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که در خصوص نگهداری ساختمان است؛ اما تاکنون اجرایی نشده و به رغم عدم جدیت در تحقق در سطح ملی؛ اما می توان با توجه به هماهنگی خوبی که در بین دستگاه ها در استان قم وجود دارد این موضوع را به صورت تدریجی در استان می توان اجرایی کرد که در این صورت شرکت های بیمه ای نیز برای بیمه تضمین کیفیت ساختمان ورود خواهند کرد.

مقومی عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم موضوع بیمه جامع ساختمانی را دنبال کرده است و خدمات خوبی به مردم در این بخش ارائه می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: در حوزه نگهداری نیز در زمان پایانکار می توان در بخش های آسانسور و موتورخانه نگهدارنده معرفی کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان اقدامات خوبی انجام شده و تلفات در زلزله های اخیر نشان داد که تخلفات در زمان حادثه خود را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به تخلف بعد از پایان اسکلت صورت می گیرد که در این شرایط برخورد با تخلفات سخت خواهد شد افزود: هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قم تصمیم گرفته است نقشه های در حال اجرا را کنترل مضاعف کند و علت آن این است که مردم در حال هزینه هستند و نمی توان صبر کرد تا چند سال بعد کمیسیون ماده صد تصمیمی برای چگونگی ساخت و ساز انجام شده بگیرد که در این راستا خدمات مشاوره ای در این حوزه به مردم ارائه می شود و پیشنهاد می شود رسیدگی به تخلفات در کمیسیون های ماده ۱۰۰ در فونداسیون یا حداکثر در مرحله سقف اول صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: ارتباط الکترونیک سازمان با دبیرخانه ماده ۱۰۰ را می بایست تقویت کرد و امروز ارتباط خوبی بین فرآیندهای الکترونیکی سازمان و شهرداری وجود دارد.

مقومی در ادامه ابراز داشت: کارپوشه مالک در سازمان نظام مهندسی راه اندازی شده و مردم بدون مراجعه حضوری می توانند خدمات مهندسی در حوزه طراحی را دریافت کنند که بخش نظارت و شناسنامه فنی و ملکی نیز در مرحله دوم به این سامانه اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه بافت فرسوده موضوع مقاوم سازی را می توان دنبال کرد و برخی از مردم می خواهند به نوسازی بنای خود بپردازند افزود: بیش از ۱۲۰ نفر از مهندسان دوره های تخصصی مقاوم سازی را گذرانده و در این زمینه توانمندی لازم را دارند و شهروندانی که توانایی ساخت مجدد بنا را ندارند می توانند در زمینه مقاوم سازی و نوسازی از ظرفیت مهندسان استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اختمان استان قم بیان داشت: در زمینه مجری ذیصلاح نیز در سال آینده کنترل مضاعف از ۴ سقف صورت می گیرد و در گروه ساختمانی د و ج(از ۸ سقف به بالا) نیز تمامی مراحل عملیات ساحتمانی نیز کنترل مضاعف مجری صورت می گیرد.

وی افزود: در صورتی که شهرداری برنامه ای برای برون سپاری اقدامات خود در حوزه های کاری به خصوص شهرسازی، معماری، نقشه برداری و ترافیک داشته باشد سازمان آمادگی همکاری در این حوزه ها را دارد.

مقومی بیان داشت: در طرح نهضت ملی مسکن در طراحی معماری و سازه سایت ۵۶۰ هکتاری اقدامات خوبی صورت گرفته و به دنبال آن بودیم که طرح ها در زمینه سبک زندگی کمترین مشکل را داشته باشند و از سویی دیگر تلاش شده تا کنترل های مضاعفی بر روی طرح ها صورت گیرد تا موضوع اقتصادی بودن سازه ها نیز با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور مورد توجه باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: با توجه به راه اندازی سامانه الکترونیک ارسال گزارش های مرحله مهندسان، عمده گزارش ها به موقع از سوی ناظران در حال ارسال است و اهمیت این موضوع در بین مهندسان جا افتاده است.

وی با بیان اینکه با نقشه های اجرایی موافق نیستیم ابراز داشت: در خصوص طولانی شدن فرآیندهای صدور پروانه، نیاز است کاردپژوهشی دقیقی برای تحلیل از علت تاخیرها صورت گیرد و در این زمینه ممکن است مالکان در مرحله طراحی اقدام لازم را انجام ندهند و بخشی از تاخیرها مربوط به درخواست ها مالکان است و برای کاهش زمان صدور پروانه، تهیه دستورالعمل های وحدت رویه در نقشه های سازه، برق و مکانیک صورت گرفته و در معماری در حال پیگیری است تا زمان تهیه و تایید نقشه ها کاهش یابد.

کد خبر 1001

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =