مراسم بزرگداشت روز مهندسی با حضور استاندار قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز مهندسی با حضور استاندار قم و سازمان های نظام مهندسی ساختمان، کشاورزی و معدن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم در جمع اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان، کشاورزی و معدن با تبریک روز مهندس در سخنانی اظهار داشت: هدف از جابجایی های مدیریتی در استان، سرعت بخشی به فرآیندها و انجام بهتر اقدامات است و مدیران استان نیز می بایست از فرصت خدمت رسانی به مردم  به نحو احسن استفاده کنند.

وی گفت: تشکل های حرفه ای همانند نظام مهندسی ساختمان و کشاورزی نباید نگاه دولتی داشته باشند، بلکه باید در مسیر اصلاح امور؛ روحیه مطالبه گری داشته باشند هر چند که تمامی نهادهای کشور در یک مسیر حرکت می کنند و هدف آنها اعتلای نظام اسلامی است.

شاهچراغی ادامه داد: نهادهایی مثل نظام مهندسی باید مرجعیت اجتماعی خود را حفظ کنند و باید به مردم نزدیک باشند و در راستای خدمت رسانی به آنان در کوتاه ترین زمان ممکن اهتمام داشته باشند. 

رهبر معظم انقلاب در خصوص سیما و منظر شهری و معماری قم تذکر داده اند

استاندار قم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص سیما و منظر شهری و معماری قم تذکر داده اند که در این زمینه باید همفکری کرد تا دغدغه ها در این زمینه برطرف شود. 

وی آموزش و توانمندسازی را بستر رشد و توسعه دانست و افزود: بایستی بر اساس شرایط اقلیمی، بومی و فرهنگی استان، در حوزه مهندسی کشاورزی و مسکن، برنامه ریزی آموزشی انجام شود.

شاهچراغی بحث طرح مسکن ملی و معماری شهری را به عنوان دو بحث اولویت دار برای قم مورد توجه قرار داد و گفت: با بهره گیری از ظرفیت مهندسین، باید این دو مسئله ی مهم با جدیت پیگیری شوند.

استاندار قم با بیان اینکه زندگی در جامعه ی اسلامی باید مطابق شئونات و معیارهای دینی باشد تصریح کرد: مهندسین در فضاسازی و طراحی معماری بر اساس سبک زندگی اسلامی نقش موثری ایفا می کنند.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن در قم بیش از 60 هزا واحد مسکونی باید احداث شود که معتقدیم این امر شدنی است و باید برای تامین زمین در بخش های جدید تلاش کرد چرا که در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد.

مهندس مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این مراسم اظهار داشت:متاسفانه در قانون نویسی و بخشنامه نویسی، شرایط پایتخت ملاک عمل قرار می گیرد و استانها باید این قوانین را اجرایی کنند که در مرحله اجرا گاه با مشکلاتی مواجه می شوند؛ از این رو ضرورت دارد در تصمیم گیری ها از ظرفیت بومی استانها استفاده شود.

وی بیان داشت: مهندسان حوزه ساختمان در هفت رشته مهندسی در واقع سربازان خط مقدم جبهه ساخت و ساز برای حفظ سرمایه های ملی و ایفا کننده نقش حاکمیت هستند.

معضل بیکاری و اشتغال دغدغه اصلی مهندسان جوان است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: ایران  رتبه سوم در زمینه فارغ التحصیلان مهندسی را در جهان دارد که در استان قم نیز آمار مهندسان بالا است که این امر هم آسیب و هم فرصت است و معضل بیکاری و اشتغال دغدغه اصلی مهندسان جوان است.

مقومی با بیان اینکه قانون نظام مهندسی اگر اصلاح جزیی شود و یا در روند فرآیندها آسیب شناسی و اصلاحاتی صورت گیرد نیازی به تغییر کلی قانون نداریم افزود: سیاست های کلی اصل 44 در اصلاح قانون دیده نشده و امیدواریم اعتماد عمومی به جامعه مهندسی که در دوره های گذشته آسیب دیده  ترمیم شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: هم اکنون بیش از 5 هزار و 500 مهندس در رشته های هفتگانه مشغول به فعالیت هستند و در فرآیندهای طراحی و اجرا و نظارت توانمندی و ظرفیت خوبی در استان وجود دارد؛ به عنوان نمونه در رشته عمران 24 میلیون متر مربع ظرفیت پروانه اشتغال در استان داریم که اگر مقایسه شود با آمار تقریبی دو تا سه میلیون متر مربع پروانه صادر شده از سوی شهرداری، می بینیم که چه ظرفیت بزرگی است و حتی می توانیم صادرات خدمات مهندسی را داشته باشیم اما نزدیکی به پایتخت منجر شده تا شاهد حضور مشاوران غیر بومی باشیم که این امر به بخش اشتغال آسیب می زند. 

وی با بیان اینکه بیش از 60 هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن در قم احداث خواهد شد افزود: این امر نیازمند کار جهادی، تحول در ساخت و ساز و صنعتی سازی هستیم که در این زمینه ظرفیت های خوبی در استان داریم.

میانگین درآمد مهندسان کمتر از حداقل حقوق قانون کار است / استفاده از ظرفیت مجری ذیصلاح در ایجاد اشتغال

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه دغدغه معیشت را همه اقشار از جمله مهندسان دارند که امروز میانگین درآمد مهندسان کمتر از حداقل حقوق قانون کار است ادامه داد:ظرفیتی به نام مجری ذیصلاح در قانون پیش بینی شده که این امر اشتغال مهندسان را افزایش می دهد که در صورت اجرای مجری ذیصلاح از توان 20 هزار کارگر دارای کارت مهارت استفاده می شود و مصالح ساختمانی استاندارد نیز استفاده می شود.

وی تاکید کرد: وضعیت سیما و منظر شهری قم در شان این شهر مذهبی نیست و در این حوزه می بایست کارگروهی مشترک با حضور شهرداری، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری شکل گیرد تا تصمیمات لازم برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی صورت گیرد.

مقومی همچنین ابراز داشت: قم در زمینه اخلاق مهندسی ظرفیت خوبی دارد و به عنوان دبیرخانه دایمی اخلاق حرفه ای در کشور انتخاب شده در این زمینه نیز کتابی با عنوان درسنامه اخلاق مهندسی تالیف شده که به دست استاندار قم رونمایی می شود.

کد خبر 760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =