مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم برگزار شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد.

​​به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد با تاکید بر پیوستگی در نظام نوآوری کشور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند پژوهش پیشران توسعه کشور است و بر همین اساس شعار هفته پژوهش امسال «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش کشور افزود: رشد علمی ما در سال‌های اخیر بسیار سریع بوده است و یکی از سریع‌ترین رشدهای علمی در جهان در اختیار ایران قرار دارد و در حال حاضر در رتبه پانزدهم علمی جهان هستیم، ما یک درصد از جمعیت جهان را داریم اما ۲ درصد از مقالات پر استناد دنیا مربوط به پژوهشگران و دانشمندان ایرانی است. همچنین با وجود تحریم‌های شدید 35 درصد از مقالات ما همکاران بین‌المللی دارد و این بیانگر قدرت علم است که می‌تواند فارغ از مرزهای سیاسی به توسعه کشور کمک کند.

صالحی با اشاره به رابطه مستقیم علم و توسعه اقتصادی تصریح کرد: اگر برای ما توسعه اقتصادی و رفع مشکلات آن مهم است باید به دانشمندان و پژوهشگران اهمیت دهیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین اضافه کرد: در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ در حوزه علوم انسانی و هنر در رتبه چهل و چهارم دنیا قرار داشتیم که نشان دهنده این است که ما به بعد بین‌المللی علوم انسانی توجه نکرده‌ایم و این خطر جدی متوجه ما است که اگر در این حوزه تولید کننده نباشیم باید وارد کننده ایده‌ها و اندیشه‌های دیگران باشیم. در کشورهای توسعه یافته دنیا علوم انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه ما در این حوزه کم کار کرده‌ایم.

 صالحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سال 1401 تعداد ۱۰۸۳۵ قرارداد در حوزه ارتباط صنعت با مراکز آموزش عالی منعقد شده است.

وی در این خصوص اشاره‌ای به قانون جهش تولید دانش بنیان کرد و افزود: در این قانون حمایت‌های خوبی از بخش‌های پژوهشی و صنعتی نظیر معافیت‌های مالیاتی و اعتبارات پژوهشی شده است و از مسئولان استانی می‌خواهیم این قانون را اجرایی کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ۱۴۹۰ نشریه تا پایان سال ۱۴۰۱ در وزارت علوم دارای مجوز بوده‌اند که از این تعداد ۸۲۷ نشریه در حوزه علوم انسانی می‌باشد.

صالحی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری راجع به ترویج زبان فارسی در سطح دنیا اضافه کرد: اگر ما نشریات را در نمایه‌های بین‌المللی ثبت کنیم هم حوزه زبان فارسی را تقویت کرده‌ایم و هم حوزه علوم انسانی را؛ لذا در این زمینه حمایت‌های مادی نیز از نشریات صورت گرفته است.

وی همچنین اضافه کرد: زبان فارسی در بین ۸۰ زبان زنده دنیا رتبه نهم نشریات را دارد. و باید از مسیر نمایه‌سازی جایگاه زبان فارسی تقویت شود، همچنین در دو سال گذشته ۵۰ مجله نمایه شده است که ۱۲ عدد آن به زبان فارسی می‌باشد.
​معاون پژوهشی وزارت علوم در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حمایت‌های پژوهشی از اساتید و دانشگاه‌ها در قوانین بالادستی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه می‌بایست ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری استفاده شود.​

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم برگزار شد

ارتباط صحیح صنعت و دانشگاه سبب رفع مشکلات کشور می­ شود

دکتر آقامیری استاندار قم در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که به مناسبت هفته پژوهش در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، گفت: آرزوی دیرینه من ارتباط دانشگاه و صنعت است، در حال حاضر این ارتباط هست اما کافی و مناسب نیست زیرا توسعه این ارتباط حل کننده مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: هیچ تردیدی نیست که با این ظرفیت موجود در کشور به ویژه ظرفیت نخبگان که به عقیده من ثروت روی زمینی ما هستند می‌توان مشکلات را حل کرد زیرا شکوفایی و توجه به نخبگان می­تواند سبب توسعه کشور می‌شود.

استاندار قم تصریح کرد: آنجایی که خود اتکایی صورت گرفت توکل به خدا و ائمه معصومین و همچنین توجه به نخبگان بوده است مانند صنعت نفت که امروزه بسیاری از نیازهای کشور را در این حوزه متخصصین داخلی برطرف می‌کنند.

دکتر آقا میری همچنین با اشاره به ضرورت‌های پژوهش گفت: بایستی تمام پایان‌نامه‌ها تقاضا محور باشد و در مسیر حل مسائل و مشکلات کشور قدم بردارد؛ فرصت‌های مطالعاتی و مقالات اساتید باید کاربردی باشند و نه صرفاً جهت ارتقا و همچنین تغییر سرفصل دروس نیز متناسب با نیازهای روز جامعه و نیازسنجی‌های صورت گرفته باید انجام شود.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم برگزار شد

 تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه علم و پژوهش یک فرمان جهاد است

دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم در مراسم تجلیل از پژوهشگران استان که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به صحبت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد علمی گفت: تاکیدات ایشان فرمان یک جهاد است.​

وی افزود: مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش دو راهبرد را در ۲۰ سال اخیر مورد تاکید قرار داده‌اند، اول رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری جهان و دوم حل مسائل امروزی و فردای کشور.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه دولت سیزدهم در امر پژوهش تصریح کرد: حدود یک سوم نشریات نمایه شده بین‌المللی در دولت فعلی انجام شده است.

شریفی اضافه کرد: جهاد مرجعیت زبان فارسی نیز آغاز شده است و باید گفت یکی از نشریات نمایه شده بین المللی فارسی زبان کشور در دانشگاه قم است و به زودی ۲ نشریه فارسی زبان دیگر از دانشگاه قم نمایه خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های پژوهشگران گفت: محققین و پژوهشگران به دنبال کشف مشکل و حل آن هستند و این کار را با عشق انجام می‌دهند و با سختی‌هایی که پشت سر می‌گذارند به نتیجه خواهند رسید.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به جایگاه شهر قم در کشور اضافه کرد: قم شهر علم و پژوهش است و انتظار از قم برای مرجعیت علمی در علوم انسانی و اسلامی به ویژه در بین بعد بین المللی زیاد است و قم این ظرفیت را نیز دارد.

لازم به ذکر است در ادامه این جلسه دکتر رهسپارفرد رئیس پارک علم و فناوری استان قم و دکتر فراهانی فرد معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی به ارائه گزارشی از برنامه‌های هفته پژوهش استان نظیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان و فرصت‌های شغلی و همچنین شیوه انتخاب پژوهشگران برتر استان پرداختند.  

در انتهای این مراسم از پژوهشگران برتر استان تجلیل شد.​

کد خبر 1267

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =