نشست مشترک مدیران دفاتر مهندسی و هیات های اندیشه ورز بسیج مهندسین قم برگزار شد

نشست مشترک مدیران دفاتر مهندسی و هیات های اندیشه ورز بسیج مهندسین استان قم به مناسبت هفته بسیج در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، مهندس امین مقومی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در این نشست با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج اظهار داشت: این نشست به مناسبت هفته بسیج و با موضوع راهکارهای برخورد با اشخاص فاقد صلاحیت در ساخت و ساز برنامه ریزی شده؛ چرا که حضور دلالان و افراد فاقد صلاحیت در حوزه خدمات مهندسی، دخالت ناسالمی در رابطه بین مالک و کارفرما دارند و موجب اختلال در روند ارائه خدمات می شوند که این موضوع از جمله چالش ها و دغدغه های اعضا و هیات مدیره سازمان بوده که در این سالها اقداماتی در راستای برخورد با این افراد صورت گرفته است.

وی عنوان داشت: این موضوع در نشست هیات اندیشه ورز بسیج مهندسین استان قم نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهایی نیز برای جلوگیری از این پدیده در نظر گرفته شده که در این نشست نیز از نظرها و پیشنهادهای مدیران دفاتر مهندسی استفاده می کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: هماهنگی هایی نیز با دستگاه های نظارتی و انتظامی در جهت برخورد با دلالان و افراد غیر متخصص در صنعت ساخت وساز صورت گرفته است.

نشست مشترک مدیران دفاتر مهندسی و هیات های اندیشه ورز بسیج مهندسین قم برگزار شد

مقومی ابراز داشت: افراد غیر متخصص در بخش های مختلف صنعت ساخت و ساز به خصوص در حوزه اجرا و طراحی حضور دارند که عملکرد آنان در راستای کسب منفعت بیشتر بوده و از سویی نسبت به آنچه انجام داده اند نیز پاسخگو نیستند.

وی بیان داشت: افرادی از خلا قانونی موجود استفاده می کنند و با داشتن وکالت های کاری، آنچه که مورد نظر خودشان است را پیش می برند و در این راستا چالش ها و آسیب هایی ایجاد می کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: شهروندان اگر به وظایف طراحان، مجریان و ناظران آگاهی و اطلاع لازم داشته باشند در این صورت در روند دریافت خدمات فنی و مهندسی شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

مقومی فرهنگ سازی را در راستای جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت در بخش ساخت و ساز موثر برشمرد و افزود: از سویی دیگر ضوابط داخلی و بیرونی سازمان باید مورد بازخوانی قرار گیرد و در جایی که نیاز است اصلاحاتی انجام شود این امر در جهت ارائه خدمات بهتر به شهروندان صورت گیرد.

وی ادامه داد: طرح واریز وجه طراحی به حساب سازمان در راستای جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت دنبال می شود و در سال گذشته نیز نظرسنجی در این خصوص انجام شد که با توجه به برخی ابهامات مقرر شد نسبت به نظرسنجی مجدد اقدام شود تا با مشارکت و همفکری اعضای سازمان تصمیم بهتری گرفته شود.

مقومی در ادامه عنوان داشت: با عنایت به اینکه دفاتر مهندسی از سال آینده با محدودیت تعداد نفرات مواجه خواهند بود، این امر آسیب های ممکن است به دنبال داشته باشد و موجب افزایش هزینه های دفاتر شود که لازم است برای این موضوع نیز در جلسه دیگری با مدیران دفاتر هم اندیشی صورت گیرد.

نشست مشترک مدیران دفاتر مهندسی و هیات های اندیشه ورز بسیج مهندسین قم برگزار شد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان داشت: ظرفیت پروانه اشتغال مهندسان متناسب با بازار نیست و در این خصوص باید نهادهای بالادستی تمهیداتی بیندیشند.

سرهنگ حسین نیکوکلام مسئول بسیج مهندسین استان قم نیز در این نشست با تبریک هفته بسیج اظهار داشت: همه افرادی که دغدغه خدمت به مردم را دارند، بسیجی هستند و بسیجی بودن صرفا داشتن پرونده در نهاد بسیج نیست و  بسیج در حقیقت استفاده از ظرفیت های متعهدانه در همه اقشار جامعه است.

نشست مشترک مدیران دفاتر مهندسی و هیات های اندیشه ورز بسیج مهندسین قم برگزار شد

وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و بسیج مهندسین استان قم وجود دارد افزود: کارگروه انرژی، معماری اسلامی و مسکن با همکاری اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در بسیج مهندسین ایجاد شده تا در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم گام هایی برداشته شود.

مسئول بسیج مهندسین استان قم افزود: موضوع مسکن یکی از مسائل مهم برای جامعه است  و دولت سیزدهم نیز در این زمینه گام هایی برداشته و در شرایط اقتصادی امروز ساخت مسکن ارزان و با کیفیت از دغدغه های مردم است و از سویی دیگر باید مسکن از حالت سرمایه ای به سمت نیاز واقعی حرکت کند.

در ادامه نیز تعدادی از مدیران دفاتر مهندسی و حاضران در این نشست به ارائه دیدگاه های خود و بیان ریشه های برخی از معضل ها در حوزه ساخت و ساز به خصوص موضوع افراد فاقد صلاحیت پرداختند.
 

کد خبر 1254

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =