باید برای معیشت مهندسان فکری اساسی کرد

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مهندسان درآمدی متناسب با جایگاه حرفه و شغل مهندسی ندارند که باید برای این مشکل فکری اساسی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، احمد امیرآبادی فراهانی در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: متاسفانه بر خلاف آنچه در جامعه از مشاغلی همانند مهندسی به عنوان حرفه های پر درآمد یاد می شود، اما در عمل اینگونه نیست و بسیاری از مهندسان درآمدی متناسب با جایگاه حرفه و شغل مهندسی ندارند که باید برای این مشکل؛ فکری اساسی کرد که البته این شرایط در دیگر مشاغل همانند پزشکی نیز وجود دارد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: همه دستگاه ها باید برای حل مشکلات طرح نهضت ملی مسکن و سرعت بخشیدن به این پروژه؛ همکاری لازم را داشته باشند که متاسفانه دیده می شود بانک ها در این زمینه آنگونه که باید و شاید همراهی ندارند و این موضوع نگران کننده است.

وی ابراز داشت: تامین آورده مردم و همچنین پرداخت اقساط تسهیلات این پروژه برای عموم مردم سخت و دشوار است که باید دولت برای این امر، فکری اساسی داشته باشد تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: طرح نهضت ملی مسکن در زمینه ایجاد اشتغال به خصوص اشتغال کارگری اثرگذار بوده و باید تلاش شود تا مشکلات در این بخش به حداقل برسد.

باید برای معیشت مهندسان فکری اساسی کرد

لزوم تبیین اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها اظهار داشت: باید این موضوع به نحوی برای مردم فرهنگ سازی شود که حضور مجری ذیصلاح به دلیل آنکه به عرصه ساخت و ساز اشراف لازم را دارد؛ می تواند با حداقل هزینه، بنایی با کیفیت و ایمن تولید کند.

مهندس امین مقومی نیز در این دیدار اظهار داشت: خدمات در بخش نهضت ملی مسکن استان از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با شرایط ویژه ای ارائه می شود و همکاری لازم در این زمینه با مجموعه اداره کل راه و شهرسازی استان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: در راستای ارائه خدمات مهندسی به پروژه های نهضت ملی مسکن، تیم های تخصصی طراحی با حضور نخبگان رشته های مختلف از سوی هیئت مدیره سازمان تشکیل شد تا وحدت رویه ای در این زمینه پدید آید و هزینه های ساخت نیز برای مردم کاهش یابد.

وی افزود: در زمینه کنترل نقشه ها نیز تیمی در اداره کل راه و شهرسازی مستقر شد و تصمیمی که این گروه می گرفتند ملاک عمل دستگاه های مسئول بود و از سویی دیگر برای ارتقای کیفیت خدمات نظارت، ساختار مناسبی با استفاده از ظرفیت اشخاص حقیقی و حقوقی تعریف و اجرایی شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه عنوان کرد: از سالهای گذشته کیفیت بتن تولیدی هر یک از شرکت ها، مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به صورت شفاف در سایت سازمان درج می شد که این امر موجب بهبود کیفیت بتن در استان قم شد.

مقومی ادامه داد: در زمینه تولید و توزیع میلگرد در کل کشور و استان قم مشکلاتی وجود دارد که لازم است تا با کمک مراجع قانونی مربوط؛ تمهیداتی اندیشیده شود، در همین راستا تلاش می شود تا کیفیت تولید میلگرد در استان نیز بهبود یابد؛ چرا که امروز این تولیدات در بخش نهضت ملی مسکن نیز مصرف می شود و اثر مستقیمی بر روی کیفیت ساخت و ساز در این پروژه دارد.

باید برای معیشت مهندسان فکری اساسی کرد

ضرورت توجه به بیمه مهندسان در برنامه هفتم توسعه کشور

وی در ادامه با اشاره به بررسی برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی گفت:در برنامه هفتم توسعه کشور در دو حوزه به مسائل نظام مهندسی پرداخته شده که موضوع بیمه تامین اجتماعی مهندسان از جمله آنان است که امیدواریم این موضوع در متن برنامه گنجانده شود که این امر دغدغه اصلی مهندسان کشور است و تعداد قابل توجهی از مهندسان امروز تحت پوشش بیمه نیستند و شغل ثابت ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در راستای ارائه خدمات الکترونیک گفت: در بخش خدمات الکترونیک نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و امروز در زمینه طراحی نیازی به مراجعه حضوری نیست و در بخش نظارت نیز به زودی این بخش نیز به صورت الکترونیکی صورت می گیرد.

مقومی تصریح کرد: میانگین درآمد مهندسان پایین است و آنان با مشکلات معیشتی مواجه هستند و حجم ورودی کارها نیز با توجه به افزایش چشمگیر هزینه بیمه تامین اجتماعی در زمان صدور پروانه ساختمان کاهش یافته است.

وی همچنین بیان داشت: در زمینه کنترل مضاعف حضور مجری ذیصلاح برای ساختمان های تا ۵ سقف در قم با تدبیر مسئولان استان خوب عمل شد و شهرداری نیز همکاری  لازم در این زمینه داشت که امسال با اضافه شدن کنترل مضاعف ۴ سقف، استفاده از مجریان ذیصلاح در تمام مراحل ساخت برای گروه د و بخشی از گروه ج نیز کنترل شد و تلاش می شود در این بخش با صوری شدن مقابله شود و پرونده هایی در این زمینه در شورای انتظامی مطرح است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: در زمینه توجه به موضوعات الگوی معماری ایرانی اسلامی نیز کمیته ای در سازمان شکل گرفته است که مسائل در این حوزه را دنبال کنند.

کد خبر 1183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =