حوزه مهندسی و اجرا در قم جایگاه خوبی در سطح کشور دارد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم،بیان کرد: مجریان ذیصلاح بهترین کمک به حفظ سرمایه های ملی در بخش ساخت و ساز را دارند و امروز  استان قم در حوزه مهندسی و اجرا جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

مهندس امین مقومی در همایش انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان قم  اظهار کرد: امروز اهمیت اجرایی شدن موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها برای کسی قابل کتمان نیست و در جامعه نیز این امر در جهت پاسداری از سرمایه های ملی و ارتقا کیفیت ساخت و سازها فرهنگ سازی شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، افزود: اتفاقات خوبی که امروز در حوزه اجرا در حال رقم خوردن است؛ دلیل اصلی آن همدلی و هماهنگی در بین تشکل های مختلف مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان، انجمن سازندگان، انجمن انبوه سازان، انجمن پیمانکاران، معماران تجربی، کاردان های فنی و حتی کارگران ساختمانی است.

وی، اضافه کرد: اگر این تشکل ها کنار هم قرار نمی گرفتند این زنجیره در حوزه اجرا تکمیل نمی شد و بیشتر مسائل در طراحی و نظارت دچار آسیب هایی بود و در حقیقت بسیاری از موضوعات در عرصه ساخت و ساز به مجری باز می گردد و در صورت بودن مجری؛ چالش ها کاهش می یابد.

مقومی با بیان اینکه برخورد با نقشه اجرایی مهم است که در این زمینه ناظران گزارش های خود را ارائه می دهند افزود: برخورد قانونی با تخلف بر عهده مراجع صدور پروانه است و از سویی دیگر اگر مجری ذیصلاح در پروژه وجود داشته باشد؛ بخش عمده ای ازتخلفات ساختمانی را شاهد نخواهیم بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، بیان کرد: دادستانی قم در ابتدای الزام اجرایی شدن مجری ذیصلاح کمک بسیاری کرد  و شهرداری نیز داشتن مجری  تا ۵ سقف را  الزام کرده که اگر این الزام نباشد نمی توان ادامه کار را دنبال کرد و بر همین اساس نقش شهرداری نیز بسیار مهم است.

وی افزود: در سال ۸۶ یک سال فرصت داده شد تا مجری ذیصلاح در استان قم به صورت تدریجی اجرایی شود که این امر به تعویق افتاد و اجرای آن در سه سال اخیر آغاز شده و امروز تا ۵ سقف مشکل خاصی نداریم و البته باید نظارت ها در این زمینه با قوت ادامه یابد که به سمت سوری شدن پیش نرود.

مقومی  بیان کرد: الزام به داشتن مجری در بخش اسکلت در قم فرهنگ سازی شده و مردم نیز اهمیت این موضوع ا پذیرفته اند و امروز نیاز است تا سراغ بخش های مختلف دیگر از جمله معماری و تاسیسات برقی و مکانیکی برویم.

وی افزود: هدف از الزام داشتن مجری ذیصلاح  ارتقا کیفیت ساخت و ساز است و از سوی دیگر شرایط اقتصادی جامعه را هم باید در نظر گرفت و موضوع بیمه ساختمانی نیز با بحث مجری ذیصلاح می تواند اجرایی شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم،  بیان کرد: مجریان ذیصلاح بهترین کمک به حفظ سرمایه های ملی در بخش ساخت و ساز را با استفاده از به کار گیری کارگران ساختمانی دارای مهارت که در قم شمار انان ۲۰ هزار نفر است و همچنین با بهره گیری از مصالح استاندارد  را دارند و امروز  استان قم در حوزه مهندسی و اجرا جایگاه و حرف های خوبی در سطح کشور دارد.

کد خبر 1319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =