کنترل مضاعف خدمات مجری ذیصلاح در سال آینده در ساخت و سازها توسعه خواهد یافت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از توسعه کنترل مضاعف مجری ذیصلاح در سال آینده در ساخت و سازهای استان قم خبر داد.

مهندس امین مقومی اظهار داشت: تمام ساختمان‌ها می‌بایست ناظر داشته باشند که البته ناظر به معنای تمام وقت و استخدام کارفرما نیست؛ بلکه به صورت نظارت مرحله‌ای است.

وی ابراز داشت: در حوزه نظارت دغدغه‌هایی وجود دارد که به رغم گذشت دو دهه از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، گاهی شاهد عدم رعایت قانون هستیم که البته این موضوع بیشتر به حوزه‌های ساخت و ساز صنعتی و خارج از محدوده شهرها باز می‌گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه اصلی ترین حلقه ساخت و ساز، حوزه اجرا است ابراز داشت: در این سال‌ها آسیب‌های جدی در زمینه ساخت و ساز داشته ایم که خوشبختانه موضوع مجری ذیصلاح در قم عملیاتی شد و امروز در خصوص ساختمان‌های ۵ سقف به بالا کنترل مضاعف صورت می‌گیرند.

مهندس مقومی اضافه کرد: تمام ساختمان‌ها بر اساس قانون، مجری ذیصلاح می‌خواهند که تلاش می‌شود در این حوزه به صورت مرحله‌ای و گام به گام در چهارچوب تصمیمات استان حرکت کنیم.
وی عنوان داشت: اگر به اعداد و ارقام مربوط به هزینه ساختمان سازی واقعی نگاه کنیم؛ بر اساس قانون حدود ۵ درصد از هزینه ساخت به هزینه های طراحی و نظارت باز می‌گردد که امروز در استان این هزینه کمتر از دو درصد هزینه ساخت است که این هزینه‌ها نیز در دو مرحله اخذ می‌شود و در مجموع این رقم چشمگیر نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: در حال حاضر پروانه اشتغال طرح و ساخت صادر نشده که با صدور چنین پروانه‌ای می توان به بهبود کیفیت در این حوزه کمک کرد که البته این اصلاحات باید از سوی وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی دنبال شود.

مقومی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معمولاً از اوایل دی ماه تا پایان سال حجم مراجعات مردم به سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به تخفیفاتی که شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی در نظر می‌گیرند افزایش می‌یابد افزود: در سالهای اخیر خدمات غیرحضوری این سازمان گسترش یافته و از شهروندان نیز می‌خواهیم حتی الامکان به صورت الکترونیک فرآیندها و دریافت خدمات خود را دنبال کنند و امروز خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت نیز برقرار است و از این طریق نیز می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات خود را دریافت کنند.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری انتقال به ساختمان اداری جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان صورت گیرد و به همین دلیل برای کاهش ترددها با راه اندازی کارتابل الکترونیک مالک، بازطراحی فرآیندها به منظور ارائه تمام خدمات به صورت الکترونیک انجام شده که بخش طراحی در این زمینه تکمیل شده و نظارت نیز در حال انجام است. همچنین میزخدمت الکترونیک نیز در حال راه اندازی است.

وی گفت: مالکان برای دریافت بهتر خدمات و در زمان کوتاه‌تر باید در ابتدای امر با طراح خود، هماهنگی لازم را به عمل آورند و از مجموعه وظایف خود در این زمینه مطلع شوند و امروز کنترل نقشه و ارسال گزارش های نظارت‌ به صورت الکترونیک صورت می گیرد و طراحی نقشه نیز زمان بندی مشخصی دارد که اگر مالکان به هر دلیلی با طراح و ناظر به مشکلی برخوردند می‌توانند با گروه نظارت سازمان مراجعه و مسائل را پیگیری کنند و مواردی نیز داشته ایم که پروانه اشتغال به کار مهندسی از سوی شورای انتظامی استان به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته با محرومیت مواجه شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه اگر سازنده مسکن دارای تخصص لازم باشد دغدغه‌ها در حوزه نحوه ساخت و ایمنی بناها کاهش خواهد یافت افزود: مسیر اجرای مقررات ملی ساختمان را که دنبال می‌کنیم شاهد کاهش تلفات جانی و مالی هستیم که البته خسارات اندک نیز نباید رخ دهد.

مقومی افزود: امروز وقتی تلفات جانی در زلزله‌هایی که از گذشته تاکنون در کشور رخ داده را با هم مقایسه می‌کنیم شاهد کاهش چشمگیر آمار خسارت‌ها هستیم و این امر نشان از رشد و پیشرفت عرصه مهندسی دارد.

وی ابراز داشت: امروز مردم به موضوع ایمنی و استحکام سازه‌های ساختمان‌ها اهمیت می‌دهند و البته در مقررات ملی ساختمان بر توجه به سایر جنبه‌های ساخت و ساز در رشته‌های مختلف تاکید شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: تلاش می‌شود کنترل مضاعف مجری ذیصلاح در سال آینده در تمام ساخت و سازهای استان تقویت شود که در این صورت در حوادث و بلایای طبیعی که زلزله از جمله آنان بوده و قم نیز در معرض خطر است نگرانی‌ها کاهش می‌یابد.

مقومی همچنین بیان داشت: در زمینه نماهای رومی وظیفه ناظر گزارش تخلف‌ها است و مراجع صدور پروانه می‌بایست در خصوص برخورد با تخلفات وارد عمل شوند و جلوگیری به موقع از تخلفات موضوع مهمی است که انتظار می‌رود انجام شود.

کد خبر 963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =