لزوم ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی/ضرورت رعایت پیوست ترافیکی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در قم

جلسه با موضوع ارائه ظرفیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در راستای کاهش مشکلات موجود ایمن سازی معابر مجاور کارگاه های ساختمانی و عارضه سنجی ترافیکی  با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، رئیس و نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، معاونت و کارشناسان حمل و نقل شهرداری قم و به ریاست دکتر سید محمد حسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، موضوع اصلی جلسه بحث ایمن سازی معابر مجاور کارگاه های ساختمانی در سطح شهر قم بوده که تمامی حاضرین بر این مسئله تاکید داشتند؛ نباید وضعیت معابر مجاور کارگاه های ساختمانی به گونه ای باشد که موجب بروز حوادث ناگوار برای شهروندان شود و باید تمهیداتی اندیشید که کمترین خطرات هم شهروندان را تهدید نکند.

مهندس معماریان نماینده رشته ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: متاسفانه تکمیل برخی از پروژه ها به دلایل مختلفی چند سال به طول می انجامد و در این مدت ممکن است به دلیل عدم مناسب سازی اطراف کارگاه، مسیر عابران پیاده و معابر خودرویی مسدود شده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد گردد و گاهاً شاهد بروز برخی حوادث باشیم.

مهندس معماریان همچنین با اشاره به بحث عارضه سنجی ترافیک گفت :همه مسئولان مدیریت شهری و کارشناسان بر این امر تاکید دارند که ساختمان های بلند مرتبه در سطح شهر قم می بایست پیوست ترافیکی داشته باشند.

مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، سه دستورالعمل و شیوه نامه در این زمینه صادر کرده که مالکان، مجریان و پیمانکاران می بایست این موارد را در اطراف کارگاه های ساختمانی رعایت کنند.

مهندس مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این دستورالعمل ها همزمان با شروع عملیات ساختمانی اجرایی شود که این مسئله در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان نیز مطرح و در پیش نویس مبحث 23 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مباحث مربوط به موضوع ترافیک آمده؛ اما مسئله مهم نظارت بر اجرایی شدن این دستور العمل ها است.

مهندس مقومی ادامه داد: شهرداری نباید از مشاوران غیربومی در پروژه های ترافیکی استفاده کند، چرا که آنان از فرهنگ و رفتار ترافیکی شهروندان قمی اطلاعی ندارند و باید از ظرفیت و توانمندی مهندسان بومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در این زمینه استفاده شود.

دکتر محمودزادگان رئیس کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عارضه سنجی ترافیکی برای پروژه های بزرگ ساختمانی در سطح شهر را مهم برشمرد و ابراز داشت: در صورتی که به این موضوع توجه لازم  و نظارت درستی بر اجرایی شدن آن نشود، شاهد بروز معضلاتی خواهیم بود.

وی گفت: تدوین سند راهبری شهرداری قم موضوع با اهمیتی بوده که باید اجرایی شود و تعیین نرخ سفرسازی در شهر قم نیز می بایست در دستور کار شهرداری باشد.

دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز اظهار داشت: با توجه به مباحث طرح شده در این جلسه، میبایست کارگروهی با حضور مسئولان و نمایندگان حوزه حمل و نقل شهرداری قم و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تشکیل شود تا کلیه موارد در این حوزه را جمع بندی و طرح نهایی برای عملیاتی شدن آن ارائه شود.

وی به موضوع مطرح شده در خصوص تدوین و تعیین نرخ سفرسازی کاربری های مختلف بر مننای الگوی رفتار ترافیکی بومی در شهر قم نیز تاکید کرد و از معاونت حمل ونقل شهرداری قم خواست تا این مسئله را در دستور کار بودجه سال آینده قرار دهند.

کد خبر 701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =