دسته بندی ها
پیوندها
ارتباط با سازمان
تلفن گویا: 32919284-6 - 025
نمابر: 32914982 - 025
سامانه پیامک: 3000722711
پست الکترونیکی: info@nezamqom.ir
مهندسین ناظر در پیچ و خم آیین نامه ها

مناظره مشاور رییس نظام مهندسی و نماینده وزارت راه و شهرسازی

مهندسین ناظر در پیچ و خم آیین نامه ها

    بروز شده : 22 خرداد 1397    تعداد نظرات :0    دسته: اخبار حوزه صنعت ساختمان

مهرداد فر، معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع" مهندسین ناظر در  پیچ و خم آیین نامه ها" اظهار داشت : هدف وزارت راه و شهرسازی در تدوین شیوه نامه ارجاع نظارت و آیین نامه جدید کنترل ساختمان ، توسعه مهندسی ساختمان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز می باشد که اگر بر این مبنا مباحث را دنبال کنیم می توانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم .

وی اظهار داشت:  در آیین نامه جدید کنترل ساختمان هدف شفاف‌سازی مسئولیت ها بوده است و احقاق حقوق مالکین و مهندسان از دیگر اهداف این آیین‌نامه است .

معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی  گفت : وزیر راه و شهرسازی با اختیار خود شیوه نامه ای برای ارجاع کار نظارت تدوین و مصوب کرده است که بر روی آن سه سال کار کارشناسی دقیق با حضور افراد حقوقی و فنی صورت گرفته است.

 مهردادفر با بیان اینکه وضعیت ساخت و ساز امروز در کشور مطلوب نیست افزود: به منظور برطرف کردن بخشی از مشکلات در صنعت ساختمان شیوه نامه ارجاع نظارت مورد بازنگری قرار گرفته که بر اساس آن نحوه ارجاع به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد.

 وی ابراز داشت:  نظر وزیر در خصوص ارجاع کار نظارت بر اساس تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه کنترل ساختمان قانونی است و معتقدیم که بر این اساس روش فعلی مغایرتی با آیین‌نامه نخواهد داشت.

 وی ابراز داشت: مرجع رسیدگی به خلاف یا عدم قانونی بودن شیوه نامه وزیر راه و شهرسازی دیوان عدالت اداری است و تناقضات را باید این دیوان تشخیص دهد.

 مهردادفر افزود: جلسات متعددی برای تدوین شیوه نامه ارجاع کار نظارت با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و همچنین نهاد ریاست جمهوری برگزار شده است.

وی اضافه کرد: امروز معتقدیم که وضعیت ساخت و ساز مطلوب نیست ؛ برخی از کارها به صورت صوری انجام می‌پذیرد و امضا فروشی وجود دارد و در وضعیت موجود این اطمینان را نمی توان به بهره برداران داد که ساختمان‌های آنها در برابر خطرات زلزله ایمن و مستحکم هستند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح شیوه نامه جدید اظهار داشت :در شیوه نامه جدید ناظر از طرف  کارفرما انتخاب می شود که دارای صلاحیت و مسئولیت های است و این ساختمانی که توسط مجری ذیصلاح بر اساس مقررات ملی ساختمان احداث می شود را نظارت می کند.

 وی ادامه داد :بازرس نیز در شیوه نامه جدید تعریف شده که منافع عمومی را کنترل میکند که وظیفه کنترل به نمایندگی از سوی مراجع صدور پروانه را بر عهده دارد و معتقدیم که در این شیوه نامه وظایف به صورت شفاف آمده است.

معاون مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی هزینه های زیادی برای این شیوه نامه پرداخت کرده و آن را ابلاغ نموده است.

 وی عنوان کرد :امروز برخی از هیئت مدیره های سازمان های نظام مهندسی و افرادی که دارای منافعی هستند با استفاده از روش فعلی، پروژه های بیشتر از میزان ظرفیت خود می گیرند و این روش فعلی موجب سوء استفاده‌های شده است.

 

دکتر حمید بدیعی مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در برنامه تیتر شب شبکه خبر در سخنانی اظهار داشت: در سال ۹۴ وزارت راه و شهرسازی اقدام به تهیه آیین‌نامه کنترل ساختمان می‌کند و در ۱۵ فروردین سال ۹۵ این آیین نامه برای تصویب به هیئت دولت می‌رود که البته بر خلاف ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.
 وی افزود : آیین نامه کنترل ساختمان می بایست به تایید وزارت کشور نیز می رسید و از طرفی دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز همواره تاکید دارند که قوانین و آیین نامه هایی که برای تصویب به دولت می آید می بایست نظر بخش خصوصی هم گرفته شود که این آیین نامه بر خلاف اصل ۴۴ نیز می باشد.
دکتر بدیعی ابراز داشت: در سال ۸۳ دولت وقت، آیین نامه کنترل ساختمان را که از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در ۴۰ ماده تهیه و تدوین شده بود را به تصویب رساند و آن را ابلاغ کرد.
وی بیان داشت: در این آیین نامه آمده است ؛ هرگونه اصلاح و یا تکمیل آیین نامه می بایست از مسیر قانونی خود و با موافقت وزارت کشور  باشد اما وزارت راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن نظر وزارت کشور و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان فروردین ماه سال ۹۵ آیین نامه جدید کنترل ساختمان را برای تصویب به هیات دولت می فرستد هرچند که تا امروز نیز بلاتکلیف است .
مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود :در آیین نامه کنترل ساختمان وظیفه نظام مهندسی ساختمان مطابق ماده ۲۴ مشخص شده است که ناظر به هنگام صدور پروانه توسط نظام مهندسی ساختمان انتخاب و به مالک اعلام می شود .
بدیعی ابراز داشت: ممکن است روش‌های فعلی دارای مشکلاتی باشد اما باید این نکته مهم را مدنظر قرار داد که بسیاری از سازندگان ؛ ساختمان ها را برای فروش می سازد که در این صورت اگر مالک خود ناظر را انتخاب کند منافع ملی و بهره بردار تأمین نخواهد شد.
مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در اسفند ۹۶ وزیر راه و شهرسازی شیوه نامه ای را نوشت که البته این شیوه نامه بر خلاف موارد آیین‌نامه کنترل ساختمان است که وزیر کشور نیز با آن مخالفت کرده و به استانداران ابلاغ نموده که این شیوه نامه اجرایی نشود و کار طبق روال سابق و براساس آیین نامه مصوب دولت صورت پذیرد.
 بدیعی عنوان کرد: قبل از سال ۸۳ و قبل از تصویب آیین نامه کنترل ساختمان روال به این صورت بود که مردم ناظر خود را انتخاب می‌کردند و وزارت راه و شهرسازی و دولت این روش را درست نمی دانستند و آن را اصلاح کردند و اگر امروز به روش قبل از سال ۸۳ بازگردیم به معنای بازگشت به عقب است.
 وی عنوان کرد :بخشی از سازندگان ما ، پروانه ی اجرا هم دارند که معنایش این است مالک خودش پیمانکار است که در این صورت اگر خود ناظر انتخاب کند دیگر نمی توان منافع بهره برداران را مورد پیگیری قرار داد.
مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حکم خود را از سوی رئیس‌جمهور دریافت می‌کند و وظیفه دارد آیین نامه ها و ابلاغیه های دولت را به درستی اجرا کند و شیوه نامه جدید در واقع بر خلاف آیین نامه های مصوبه دولت است.
 وی عنوان کرد: مهندس ناظر دو وظیفه بر عهده دارد که هدایت و راهبری کارگاه ساختمانی و همچنین گزارش تخلفات به مراجع صدور پروانه است که در آیین نامه جدید کنترل ساختمان این شأنیت ها جدا شده است.
وی ادامه داد: در ایین نامه جدید کنترل ساختمان بازرس فنی تعریف شده که  در آیین نامه های بالادستی نیامده بلکه فردی به عنوان کنترل کننده مقررات ملی ساختمان داریم البته برای این موضوع مخالفت وجود ندارد و هم اکنون نیز واحد های کنترلی تحت عنوان کنترل نقشه در برخی از نظام های مهندسی استان‌ها در حال فعالیت هستند که این مسئله در استان‌های کوچکتر بهتر رعایت می شود و در استانی مثل تهران با مشکلاتی مواجه هستند.
مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جریان کنترل مقررات ملی ساختمان را به صلاحیت حرفه ای تبدیل کنیم امر پسندیده ای است تا افرادی از سوی وزارت راه و شهرسازی صلاحیت کنترل مقررات ملی ساختمان را اخذ کنند وظیفه ایشان در این زمینه روشن باشد .
بدیعی افزود: معتقدیم نظارت مقیم نیز در همین راستا می‌توان تعریف شود تا ناظر مقیم در کارگاه های بزرگ بر روند ساخت ساختمان نظارت داشته باشد .
بدیعی ابراز داشت: اگر روش فعلی نیازمند اصلاح است باید از سوی مجلس آن را دنبال کنیم و اگر آیین نامه ما دچار مشکل است باید با مشورت نظام مهندسی ساختمان و نهادهای مرتبط دیگر آن را مورد اصلاح قرار دهیم ، اما اینکه وزارت راه و شهرسازی فکر می کند بهتر از دیگران می فهمند و نظام مهندسی با دو دهه تجربه کنترل مقررات ملی ساختمان ، آموزش و ترویج آن نمی‌تواند موفق باشد تصور اشتباهی است.
نام:
ایمیل:
نظر شما:
کد امنیتی: تصویر كد امنیتی