دسته بندی ها
پیوندها
ارتباط با سازمان
تلفن گویا: 32919284-6 - 025
نمابر: 32914982 - 025
سامانه پیامک: 3000722711
پست الکترونیکی: info@nezamqom.ir
مطالب مطرح شده در نشست تخصصی بومی سازی اخلاق مهندسی در ایران

با حضور اساتید حوزه و دانشگاه/

مطالب مطرح شده در نشست تخصصی بومی سازی اخلاق مهندسی در ایران

    بروز شده : 4 دی 1396    تعداد نظرات :0    دسته: آرشیو اخبار

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی:
در اخلاق مهندسی هنوز از الفبا عبور نکردیم / در امور اخلاقی قابلیت پیگرد قانونی وجود ندارد


مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برخی از اتفاقاتی که مهندسی با آن مواجه هستیم با اخلاق مهندسی بسیار فاصله دارد چراکه در اخلاق مهندسی هنوز از الفبا نیز عبور نکردیم و همچنان شاهد افعال غیر قانونی هستیم؛ افعال غیر قانونی به این معنی است که اگر شخصی با وظایف خود عمل نکرد، قابلیت پیگرد قانونی وجود دارد در حالی که در افعال اخلاقی قابلیت پیگرد قانونی وجود ندارد.
مهندس حامد مانی‌فر در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد با بیان اینکه بومی سازی اخلاق مهندسی در ایران از ابتدای سال ۹۶ به صورت جدی مطرح شده است اظهار کرد: معتقد هستم بسیاری از مشکلاتی که در مهندسی ساختمان با آن مواجه هستیم به دلیل افعال غیر اخلاقی نیست بلکه به دلیل افعال غیر قانونی مانند بی‌تعهدی و عدم نظارت بر پروژه‌ها است.
وی افزود: برخی از اتفاقاتی که مهندسی با آن مواجه هستیم با اخلاق مهندسی بسیار فاصله دارد چراکه در اخلاق مهندسی هنوز از الفبا نیز عبور نکردیم و همچنان شاهد افعال غیر قانونی هستیم؛ افعال غیر قانونی به این معنی است که اگر شخصی با وظایف خود عمل نکرد، قابلیت پیگرد قانونی وجود دارد در حالی که در افعال اخلاقی قابلیت پیگرد قانونی وجود ندارد.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر نهاد‌های نظارتی به خوبی به وظایف خود عمل کنند از این مرحله عبور خواهیم کرد و به امور اخلاقی می‌رسیم؛ به نظر می‌رسد مشکل اصلی در نظام مهندسی ساختمان این است که دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.
وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که ممکن است ریشه بسیاری از کارهایی که در نظام مهندسی وجود دارد، ‌از وظایف مهندسان نیست و توسط مهندسان انجام نمی‌شود و گروه و قشر دیگری وظیفه انجام آن را بر عهده دارند که از آن‌ها غافل شده‌ایم؛ به نظر می‌رسد که باید برخی از کلمات را تفکیک کنیم چراکه مفهوم کلماتی مانند اخلاق، فرهنگ و هنجار متفاوت است.
مانی‌فر تصریح کرد: مهمان‌نوازی یک جریان فرهنگی در ایران است که در تمام نقاط مختلف کشور وجود دارد ولی ممکن است نوع مهمان‌نوازی در هر شهر با شهر دیگر تفاوت داشته باشد، در این صورت نمی‌توان گفت افرادی که مهمان‌نوازی را به روش دیگری انجام‌ می‌دهند کار غیراخلاقی انجام داده‌اند؛ برخی از اتفاقات هنجارشکنی محسوب می‌شود و برخی نیز در چارچوب هنجار‌های جامعه است، به عنوان مثال حجاب هنجار است و دامنه هنجار به مسائل حقوقی نیز می‌رسد.
وی افزود: در اخلاق اگر بخواهیم در چارچوب‌ها حرکت کنیم، می‌توانیم بگوییم که اگر فرهنگ، هنجار و اخلاق را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم در برخی از جزئیات بومی‌سازی داشته باشیم، البته باید توجه داشته باشیم که در برخی موارد مرز‌ها ناشناخته است.
مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: معتقد هستم ۹۵ درصد از مسائلی که در بومی‌سازی مطرح می‌شود را نمی‌توان در حوزه اخلاق دنبال کرد، چراکه اخلاق جهانی است؛ یک فعل و امر اخلاقی در تمام دنیا اخلاقی و یک فعل و امر غیر اخلاقی در تمام دنیا غیر اخلاقی است.
وی خاطرنشان کرد: به غیر از ۹۵ درصدی که بیان شد، ۵ درصد باقی‌ مانده مرتبط با اخلاق و دانش مهندسی است به عنوان مثال اگر یک مهندس از عمد کاری انجام دهد که مناسب و مطلوب نباشد، کار غیر اخلاقی مرتکب شده است ولی اگر دانش نداشته باشد این یک فعل غیر اخلاقی نیست.

 

مدیر دفتر تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی:
استفاده از آموزه‌های دینی در اخلاق مهندسی ما را بسیاری از عرصه‌های پیشتاز می‌کند / رعایت اخلاق حرفه‌ای در سازمان نظام مهندسی، ‌اهمیت و نقش اساسی دارد
مدیر دفتر تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی گفت: از مسائلی مهمی که در بومی‌سازی باید به آن توجه شود، بحث پشتوانه قرار دادن آموز‌ه‌های دینی در اخلاق مهندسی است؛ یکی از امتیازاتی که در کشور از آن بهره‌مند هستیم استفاده از آموزه‌های دینی در اخلاق مهندسی است، این شیوه نگرش در بومی‌سازی، می‌تواند ما را در بسیاری از عرصه‌ها پیشرو و پیشتاز کند بنا بر این باید از این مسئله به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
دکتر منوچهر شیبانی اصل در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر اخلاق مهندسی دچار چالش‌های مختلف شده است و برخی روش‌های ناپسند و غیر قابل قبولی در عرصه اخلاق حرفه‌ای رخ می‌دهد که باید برای رفع‌ این چالش‌ها چاره‌اندیشی شود.
وی با بیان اینکه باید تعریف درستی از بومی‌سازی اخلاق مهندسی داشته باشیم افزود: متأسفانه تاکنون مباحثی با عنوان بومی‌سازی مطرح شده است که مفید نبوده است و در برخی مواقع موجب بروز آسیب‌های نیز شده است به همین دلیل باید تعریف درستی از بومی‌سازی اخلاق مهندسی داشته باشیم تا دچار مشکل نشویم.
مدیر دفتر تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بحث مهندسی، ‌دو بخش مختلف وجود دارد که یک بخش به مسائل اخلاقی و بخش دیگر به فناوری‌ باز‌می‌گردد؛ ما در بحث فرایند با دنیا تفاوت زیادی نداریم ولی اگر اخلاق حرفه‌ای نداشته باشیم در واقع حاصل کار مطلوب نخواهد بود.
وی ادامه داد: از مسائلی مهمی که در بومی‌سازی باید به آن توجه شود، بحث پشتوانه قرار دادن آموز‌ه‌های دینی در اخلاق مهندسی است؛ یکی از امتیازاتی که در کشور از آن بهره‌مند هستیم استفاده از آموزه‌های دینی در اخلاق مهندسی است، این شیوه نگرش در بومی‌سازی، می‌تواند ما را در بسیاری از عرصه‌ها پیشرو و پیشتاز کند بنا بر این باید از این مسئله به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
شیبانی اصل با تأکید بر ضرورت توجه به فرایند مهندسی اظهار کرد: ما باید آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که در چه جاهایی اخلاق مهندسی با آسیب مواجه شده است و بحران وجود دارد.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر با مسئله خدمات صوری مواجه هستیم و این گله‌مندی در جامعه وجود دارد که پول توسط مهندسان دریافت می‌شود ولی خدمات صحیحی ارائه نمی‌شود؛ در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید به آسیب‌شناسی و مشکلات و موانع رعایت اخلاق مهندسی بپردازیم و باید برای این آسیب‌ها راهکار‌هایی با توجه به موازین اسلامی داشته باشیم.
مدیر دفتر تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های مهندسی وزارت راه و شهرسازی به بحث تعارض منافع اشاره کرد و گفت: رفع تعارض منافع به عنوان اصل مهم اخلاقی و پرهیز از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که تعارض ایجاد می‌کند از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.
وی اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای در سازمان نظام مهندسی، ‌اهمیت و نقش اساسی دارد و رعایت آن ضروری است چراکه رعایت اخلاق حرفه‌ای موجب اعتماد آفرینی می‌شود و این سرمایه بسیار ارزشمندی است.

 

استاد دانشگاه دلفت هلند:
زندگی و جان بسیار از افراد در دستان مهندسان است / اخلاق در راستای ایجاد آگاهی و ارائه راهکار است
استاد دانشگاه دلفت هلند با بیان اینکه تعارض و تضادهای منافع مهندسی در همه کشور‌ها وجود دارد گفت: بومی‌سازی اخلاق واژه جذاب و جالبی است اما همواره خطراتی دارد که نباید از خطرات آن‌ها غافل شویم؛ یکی از اهداف اخلاق مهندسی این است که آگاهی مهندسی افزایش پیدا کند چراکه زندگی و جان بسیاری از انسان‌ها در دستان مهندسان است و آگاهی از این مسئله می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد.
دکتر بهنام تائبی در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد اظهار کرد: زمانی که مسئله بومی‌سازی مطرح می‌شود باید بررسی کنیم که آیا فرایند مهندسی در کشور با دیگر کشور‌ها متفاوت است یا خیر؛ به عبارت دیگر در ابتدا باید مشکلات شناسایی شود تا مشخص شود که چه موانعی در اخلاق مهندسی در کشور وجود دارد و بعد از آن به بومی سازی‌ اقدام شود.
وی افزود: در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید ببنیم که آیا اخلاق مهندسی در کشور‌های دیگر مفید بوده است یا خیر و بر این اساس است که می‌توانیم تصمیم بگیریم که بومی‌سازی نیاز داریم یا خیر.
استاد دانشگاه دلفت هلند با بیان اینکه در بسیاری از تصمیم‌های مهندسی با مسائل اخلاقی روبرو هستیم، اخلاق را به معنی تأمل، تعمق و تفکر در مورد رفتار درست یا غلط دانست.
وی با بیان اینکه تعارض و تضادهای منافع مهندسی در همه کشور‌ها وجود دارد ادامه داد: بومی‌سازی اخلاق واژه جذاب و جالبی است اما همواره خطراتی دارد که نباید از خطرات آن‌ها غافل شویم؛ یکی از اهداف اخلاق مهندسی این است که آگاهی مهندسی افزایش پیدا کند چراکه زندگی و جان بسیاری از انسان‌ها در دستان مهندسان است و آگاهی از این مسئله می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد.
تابئی اظهار کرد: نکته‌ای که در رابطه با قانون و اخلاق وجود دارد و باید به آن توجه شود این است که قانون جامعه را اخلاق‌مدار نمی‌کند، ‌البته وجود سازمان نظام مهندسی در ایران موجب افتخار است و نشان می‌دهد که ایران در این زمینه پیشرو است.
وی افزود: قانون همواره از پیشروی‌ها عقب‌تر است و در مهندسی نیز مهندسان قبل از قانون‌گذار از مسائل آگاه می‌شوند بنا بر این توجه به این مسئله نیز بسیار اهمیت دارد.
استاد دانشگاه دلفت هلند با بیان اینکه در اخلاق کاربردی، اخلاق در راستای ایجاد آگاهی و ارائه راهکار است گفت: بحث ما قبل از بومی‌‌سازی، عمومی سازی است و قصد داریم که اخلاق مهندسی را عمومی‌سازی کنیم که این اقدام یک گام به سمت بومی‌سازی است بنا بر این واژه‌ها در بومی‌سازی موجب بروز مشکل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در تعارض‌های ارزش‌ها و هنجار‌ها تصمیم‌گیری بسیار سخت می‌شود اظهار کرد: در زمانی که تعارضی به وجود می‌آید و تصمیم‌گیری سخت می‌شود، اخلاق مهندسی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
تابئی تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین قدم در اخلاق مهندسی این است که اهمیت آن را به سیاست‌گذاران، دانشگاهیان و سازمان نظام مهندسی نشان دهیم. دانشگاه می‌تواند به همه نهادها آگاهی دهد تا گروه، اساتید و نسلی را تربیت کنیم که در زمینه اخلاق مهندسی آگاهی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: 
ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه برای بومی‌سازی اخلاق مهندسی
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با تأکید بر ضرورت بومی‌سازی اخلاق مهندسی گفت: برای پیگیری توسعه و بومی‌سازی اخلاق مهندسی در کشور، باید دولت و سازمان‌های مهندسی با مراکز علمی کشور از جمله حوزه‌های علمیه و دانشگاه همکاری کنند تا به زودی شاهد تدوین اخلاق مهندسی اسلامی و ایرانی در کشور باشیم.
مهندس علی دیزانی در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد با بیان اینکه اخلاق مهندسی شاخه‌ای از اخلاق حرفه‌ای و اخلاق کاربردی است اظهار کرد: زمانی که بخواهیم از خلاق مهندسی استفاده کنیم باید بررسی کنیم که آیا مبانی اخلاقی کشورهای دیگر با کشور ایران متفاوت است یا یکسان است، چراکه با پاسخ به این سؤال است که می‌توانیم از اخلاق مهندسی در کشور استفاده کنیم.
وی افزود: در دنیا غرب اتفاقاتی افتاده است که بر اساس آن اتفاقات اخلاق مهندسی شکل گرفته است و ما نیز در ایران باید مسائل خود را بررسی کنیم و اخلاق مهندسی را برمبنای مسائل دینی و فرهنگی خودمان شکل دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: مسائلی در دنیای غرب اتفاق افتاده و بر اساس آن اخلاق مهندسی شکل گرفته است؛ به عبارت دیگر در اخلاق مهندسی به‌عنوان یک رشته علمی، منابع موجود حاصل تأملات فلسفه غربی و ناظر به مسائلی است که در جامعه علمی غرب و به‌وسیله اندیشمندان غربی مورد ملاحظه قرارگرفته است به همین دلیل در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید به مسائل فرهنگی و دینی خودمان توجه داشته باشیم و این مسئله بسیار مورد اهمیت است.
وی با بیان اینکه اخلاق مهندسی به دو بخش اصول اخلاقی و تعارض‌ها تقسیم می‌شود اظهار کرد: اصول اخلاقی که در نظام مهندسی مطرح می‌شود و مهندسان باید از آن‌ها تبعیت کنند؛ بخش دوم که بحث تعارض‌ها است این است که آیا در زمانی که تعارضی به‌وجود بیاید آیا می‌توانیم از همان روشی که در تعارض استفاده کردند، استفاده کنیم یا خیر؛ این مسائل در بومی‌سازی اخلاق مهندسی بسیار مورد اهمیت است و باید به آن توجه شود.
دیزانی با بیان اینکه اهمیت اخلاق مهندسی به میزان اهمیت اخلاق و همچنین اهمیت مهندسی است گفت: در کشور در از برخی تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه فناوری شاهد ابهامات تصمیم‌گیری هستیم که نمونه آن را در موضوع جنگل ابر در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و اخلاق مهندسی می‌تواند با ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد، در کنار فرهنگ دینی و ایرانی، گام‌های بلندی برای حل و یا کاهش این‌گونه مشکلات جامعه مهندسی بردارد.
وی با بیان اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها در میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد و باید در این مسائل احتیاط کنیم تصریح کرد: برای شکل‌گیری اخلاق مهندسی در ایران و توسعه آن، باید مراکز فلسفی و اخلاقی کشور از طرفی و مراکز علمی مهندسی ما از طرف دیگر فعال شوند تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در پایان با تأکید بر ضرورت بومی‌سازی اخلاق مهندسی خاطرنشان کرد: برای پیگیری توسعه و بومی‌سازی اخلاق مهندسی در کشور، باید دولت و سازمان‌های مهندسی با مراکز علمی کشور از جمله حوزه‌های علمیه و دانشگاه همکاری کنند تا به زودی شاهد تدوین اخلاق مهندسی اسلامی و ایرانی در کشور باشیم.

رئیس اداره نظارت و کنترل فنی مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه خواهران:
توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌ها در بومی‌سازی اخلاق مهندسی ضروری است
رئیس اداره نظارت و کنترل فنی مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه گفت: در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید بررسی شود که آیا قواعدی اخلاقی و راهکار‌هایی که به عنوان اخلاق مهندسی در کشور‌های غربی مطرح شده است،‌در کشور ایران که تفاوت‌های فرهنگی زیادی دارد نیز قابل اجرا است یا خیر؛ مسئله‌ فرهنگ در بومی‌سازی اخلاق مهندسی بسیار مهم است و باید به فرهنگ‌ها توجه شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا جوان در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با بیان اینکه موضوع اخلاق مهندسی رفتار حرفه‌ای مهندسان و عملکرد نهاد‌های مهندسی است اظهار کرد: در مباحث اخلاق مهندسی به عنوان یک مسئله اخلاقی باید به دنبال قواعد و راهکار‌های بومی سازی‌ آن باشیم.
وی افزود: در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید بررسی شود که آیا قواعدی اخلاقی و راهکار‌هایی که به عنوان اخلاق مهندسی در کشور‌های غربی مطرح شده است،‌در کشور ایران که تفاوت‌های فرهنگی زیادی دارد نیز قابل اجرا است یا خیر؛ مسئله‌ فرهنگ در بومی‌سازی اخلاق مهندسی بسیار مهم است و باید به فرهنگ‌ها توجه شود.
رئیس اداره نظارت و کنترل فنی مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه فعالیت‌‌های مهندسی به دلیل اینکه با رفاه و آسایش انسان‌ها در ارتباط است مورد توجه قرار دارد خاطرنشان کرد: مباحث اخلاقی بر مبنای عقل هستند و به نظر می‌رسد که اخلاقیات در بسیاری از مواد در بیشتر کشور‌ها مشترک هستند ولی در هر صورت باید به برخی‌ از مسائل فرهنگی و ارزش‌ها در بومی‌سازی توجه شود.
وی ادامه داد: در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید به ظرفیت‌های داخلی، توان مهندسی و رفتار‌های سازمانی نیز توجه شود چراکه ممکن است این موارد با شیوه‌های رفتاری کشور‌های دیگر متفاوت باشد؛ باید در بومی‌سازی به توان علمی مهندسان، شیوه‌های مدیریتی، توان علمی مهندسان و همچنین ساختار مهندسی کشور توجه کنیم.
جوان اظهار کرد: برای بومی‌سازی اخلاق مهندسی در کشور، باید از روش‌های تحقیق میدانی، توصیفی و تحلیلی استفاده کنیم؛ همچنین توجه به تجربیات جهانی، ظرفیت‌های فنی مهندسی و ارزش‌های حاکم بر آن‌ها می‌تواند تأثیرات زیادی در بومی‌سازی اخلاق مهندسی داشته باشد.
وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد آئین‌نامه‌ها، راهکار‌ها و قواعد اخلاق مهندسی در هر جامعه‌ای باید با فرهنگ‌ و ارزش‌ها آن جامعه متناسب و هماهنگ باشد همچنین در بومی‌سازی باید به توانایی و ظرفیت مهندسین و ساختار حاکم بر جوامع مهندسی نیز توجه زیادی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی:
اخلاق مبانی عقلانی و جهانی دارد / دین اسلام به مباحث عقلانی توجه ويژه‌ای دارد
عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی گفت: بومی‌سازی به این معنی است که مسائل اخلاقی را بگیریم و از آموزه‌های دینی در آن‌ها استفاده کنیم؛ چراکه با توجه به اینکه بومی‌سازی اخلاق مهندسی پایه‌های عقلانی دارد و همچنین دین اسلامی به مباحث عقلانی توجه ویژه‌ای می‌کند بنا بر این می‌توانیم در برخی موارد از آموز‌ه‌های دینی در بومی سازی استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا آل‌بویه در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد اظهار کرد: از منظر تعالیم دینی و شیعی، اصول اخلاقی از اموری است که فهم آن‌ها لازم به تقید به دین خاصی نیست و حسن و قبح اعمال و افعال، ذاتی است؛ بنابراین توجه به اخلاق لزوماً درگرو دین‌دار بودن نیست اما دین پایه‌های اخلاقی زیستن را تحکیم می‌کند.
وی افزود: در بعضی موارد با دوگانه اخلاقی روبرو هستیم که هیچ‌یک از راه حل‌ها درست نیست یا ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی یک گروه با ارزش‌های گروه دیگر تناقض دارد و به طور کلی در این شرایط تصمیم‌گیری بسیار دشوار می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی خاطرنشان کرد: نکته‌ بسیار مهمی که در بومی‌سازی اخلاق مهندسی وجود دارد،‌ توجه به دغدغه‌های دینی و فرهنگی است و باید بررسی کنیم که چه رابطه‌ای میان دغدغه‌های دینی و فرهنگی و دغدغه‌های مهندسی وجود دارد
وی ادامه داد: بومی‌سازی به این معنی است که مسائل اخلاقی را بگیریم و از آموزه‌های دینی در آن‌ها استفاده کنیم؛ چراکه با توجه به اینکه بومی‌سازی اخلاق مهندسی پایه‌های عقلانی دارد و همچنین دین اسلامی به مباحث عقلانی توجه ویژه‌ای می‌کند بنا بر این می‌توانیم در برخی موارد از آموز‌ه‌های دینی در بومی سازی استفاده کنیم.
آل‌بویه با بیان اینکه در مواردی که عقل و نقل دچار تعارض می‌شوند باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد اظهار کرد: اخلاق مبانی عقلانی و جهانی دارد، به این معنی که اخلاق شرقی و غربی ندارد و در تمام دنیا یکسان است و به همین دلیل نیز بسیاری از فیلسوفان به دنبال اخلاق جهانی هستند بنا بر این به نظر می‌رسد اطلاق بومی‌‌سازی در اخلاق صحیح نیست؛ البته در کشور آموزه‌هایی دینی و فرهنگی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها در اخلاق مهندسی استفاده کنیم ولی استفاده از برخی کلمات ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.


عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت:
شناسایی مسائل مورد نیاز کشور از مبانی بومی سازی اخلاق مهندسی است 
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت گفت: یکی از بستر‌های بومی‌سازی این است که مسئله محور پیش برویم چراکه برخی از مسائلی که در کشور‌های دیگر وجود دارد در کشور خودمان به آن‌ها نیاز نداریم؛ یکی از مبانی و نیاز‌های بومی‌سازی اخلاق مهندسی، شناسایی مسائل مورد نیاز کشور است.
، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی در نشست تخصصی بومی‌سازی اخلاق مهندسی در ایران که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد با بیان اینکه باید نگاه جهانی به اخلاق داشته باشیم اظهار کرد: اگر نگاه جهانی به اخلاق نداشته باشیم با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد؛ اخلاق یک مسئله فرادینی است ولی در هر صورت بومی‌سازی تا حدودی امکان‌پذیر است.
وی افزود: یکی از بستر‌های بومی‌سازی این است که مسئله محور پیش برویم چراکه برخی از مسائلی که در کشور‌های دیگر وجود دارد در کشور خودمان به آن‌ها نیاز نداریم؛ یکی از مبانی و نیاز‌های بومی‌سازی اخلاق مهندسی، شناسایی مسائل مورد نیاز کشور است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای بومی‌سازی اخلاق مهندسی این است که مسائل و چالش‌های بومی خودمان را در این عرصه شناسایی کنیم چراکه بخشی از مسائل با مسائل جهانی مشترک هستند، بخشی از مسائل با برخی از کشور‌های دیگر مشترک هستند و بخشی از مسائل نیز ویژه یک کشور و جامعه خاص هستند.
وی ادامه داد: اگر نظام مهندسی دغدغه اخلاقی دارد باید پایش و بررسی کند که با چه مسائلی در حوزه اخلاق مهندسی مواجه هستیم.
بوسلیکی به بیان تعریف اخلاق مهندسی پرداخت و گفت: اخلاق مهندسی از شاخه‌های مطالعات اخلاق کاربردی است که به چالش‌های اخلاقی در حرفه مهندسی می‌پردازد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های مهندسان در حوزه‌‌‌های مختلف تأثیرگذار است تصریح کرد: ما در ارتقاء اخلاق و رفع مشکلات اخلاقی باید راهکار‌های ناظر به زیست بوم خودمان را طراحی کنیم؛ در بومی‌سازی اخلاق مهندسی باید بافت‌ فرهنگی و دینی، بافت اقتصادی، بافت حقوقی و حتی بافت سیاسی نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه ممکن است یک مسئله در کشوری قابل اجرا باشد ولی همان مسئله در کشور دیگر مشکل‌ساز باشد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر در طراحی و ساخت‌ بسیاری از ساختمان‌ها از نظر طراحی و نقشه‌کشی مباحثی مانند حریم خصوصی خانواده‌ها رعایت نمی‌شود؛ حریم خصوصی از مشکلاتی است که با بومی‌سازی اخلاق مهندسی می‌توان آن را مرتفع کرد.
وی افزود: بسیاری از مشکلات در حوزه اخلاق مهندسی، ناشی از عدم آگاهی از وظایف دقیق اخلاقی و همچنین چالش‌های اخلاقی مهندسان در تعارض‌ها است که می‌توان این خلأ‌ها را با آموزش‌ پر کرد.
بوسلیکی در پایان گفت: مدل و الگوی طراحی سازه نیز از مسائل مهمی است که می‌تواند بومی‌سازی شود البته در ابتدا باید مسائل و نیاز‌های خودمان را شناسایی کنیم.

نام:
ایمیل:
نظر شما:
کد امنیتی: تصویر كد امنیتی